Řízení před soudem: lhůta pro provedení procesního úkonu, položení předběžné otázky
I. V řízení o návrhu na určení lhůty k provedení procesního úkonu nemůže Nejvyšší správní soud krajskému soudu určit lhůtu k provedení procesního úkonu dle § 174a zákona č. 6/2002 Sb., o soudech a soudcích, ve vztahu k takovému procesnímu úkonu, jehož učinění nebo neučinění je odvislé od posouzení krajského soudu a k jehož učinění není krajský soud bezpodmínečně povinen.II. K položení předběžné otázky Soudnímu dvoru Evropské unie není bezpodmínečně povinen krajský soud ve správním soudnictví, proti jehož rozhodnutí je přípustná kasační stížnost, jde-li o výklad smluv, které tvoří primární právo Evropské unie, a aktů Evropské unie. K položení předběžné otázky není takový krajský soud povinen ani tehdy, jde-li o otázku platnosti aktů Evropské unie a krajský soud neshledá opodstatněné důvody neplatnosti aktů Evropské unie uvedené účastníky řízení a ani sám důvody pro jejich neplatnost nespatřuje.(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 22.11.2017, čj. Aprk 24/2017 - 36)
a dále z rozsudku
[19]
Co se týče návrhu na určení lhůty k položení předběžné
otázky o výkladu smluv či aktů, platí, že z citovaného čl.
267 Smlouvy o fungování Evropské unie vyplývá, že soud, jehož
rozhodnutí lze napadnout opravnými prostředky podle vnitrostátního
práva, může požádat o rozhodnutí o předběžné otázce,
jsou-li splněny určité podmínky. Jde tak o možnost danou
takovému soudu, nikoli o jeho bezvýhradnou povinnost. K tomu srov.
Bobek, M., Komárek, J., Passer, J., Gillis, M. Předběžná otázka
v komunitárním právu. Praha : Linde Praha, a. s. 2005, kde je na
straně 133 uvedeno: „Toto ustanovení se týká všech soudů
členských států, jejichž rozhodnutí lze napadnout opravnými
prostředky podle vnitrostátního práva. Z hlediska komunitárního
práva jim proto nevzniká povinnost, nýbrž oprávnění obracet se
s předběžnými otázkami na Soudní dvůr.“ Dále lze poukázat
na stranu 139 dané publikace, kde je uvedeno: „Český soud, který
není soudem posledního stupně, je však oprávněn řešit i
obtížné otázky výkladu komunitárního práva při neexistenci
ustálené judikatury Soudního dvora samostatně. Jedná se vlastně
o jedinou oblast, ve které národním soudům doposud zbylo poměrně
široké uvážení.“ Aprk 24/2017 - 38 pokračování
[20]
Jde-li o výklad smluv či aktů Evropské unie, nemá soud, jehož
rozhodnutí lze napadnout opravnými prostředky dle vnitrostátního
práva, bezvýhradnou povinnost obracet se s předběžnou otázkou
na Soudní dvůr Evropské unie. Z tohoto důvodu nemůže být
úspěšný návrh na určení lhůty k podání předběžné otázky
vztahující se k výkladu smluv, které tvoří primární právo
Evropské unie, či aktů Evropské unie. Určením lhůty k podání
takové předběžné otázky by Nejvyšší správní soud založil
dosud neexistující povinnost předběžnou otázku podat, což se
vymyká oprávnění, která Nejvyšší správní soud má v řízení
o návrhu na určení lhůty k provedení procesního úkonu. Návrhu
na určení lhůty k položení předběžné otázky týkající se
výkladu smluv či aktů Evropské unie se týkala judikatura zmíněná
v bodě [12] shora.
[21]
Co se týče návrhu na určení lhůty k položení předběžné
otázky o platnosti aktů Evropské unie, je nezbytné vzít v potaz
rozsudek Soudního dvora Evropské unie ze dne 22. 10. 1987,
Foto-Frost, C-314/85 (dostupný z https://curia.europa.eu), zejména
jeho body 13 až 15. Soudní dvůr Evropské unie zde k čl. 177
Smlouvy o Evropském hospodářském společenství (dnešnímu čl.
267 Smlouvy o fungování Evropské unie) uvedl: „Článek 177 sice
umožňuje vnitrostátním soudům, jejichž rozhodnutí lze
napadnout opravnými prostředky podle vnitrostátního práva, aby
pokládaly Soudnímu dvoru předběžné otázky týkající se
výkladu nebo posouzení platnosti, neřeší však otázku, zda tyto
soudy mohou samy o sobě prohlásit právní akty orgánů
Společenství za neplatné. Tyto soudy mohou zkoumat platnost
právního aktu Společenství, a pokud usoudí, že důvody
neplatnosti dovolávané účastníky řízení nejsou opodstatněné,
mohou je odmítnout a učinit závěr, že akt je platný v plném
rozsahu. Tímto jednáním nezpochybňují totiž existenci aktu
Společenství. Naopak nemají pravomoc prohlásit akty orgánů
Společenství za neplatné.“
[22]
Následně Soudní dvůr Evropské unie v rozsudku ze dne 10. 1.
2006, International Air Transport Association (IATA), C-344/04,
odpovídal na otázku, zda v případě podání žaloby, kde jsou
vzneseny otázky ohledně platnosti ustanovení aktu Evropského
společenství, které vnitrostátní soud považuje za obhajitelné
a nikoli neopodstatněné, existují nějaké právní zásady
Společenství týkající se kritéria nebo meze, které musí
vnitrostátní soud použít, když rozhoduje o tom, zda položit
předběžnou otázku na platnost aktu Evropské unie. V bodech 28 až
30 tohoto rozsudku Soudní dvůr Evropské unie uvedl, že „článek
234 ES [dnešní čl. 267 Smlouvy o fungování Evropské unie, pozn.
NSS] nepředstavuje procesní prostředek, který mají k dispozici
účastníci řízení ve sporu probíhajícím před vnitrostátním
soudem, a nestačí tedy, že účastník tvrdí, že spor nastoluje
otázku ohledně platnosti práva Společenství, aby dotyčný soud
musel mít za to, že vyvstala otázka ve smyslu článku 234 ES (viz
v tomto smyslu rozsudek ze dne 6. října 1982, Cilfit a další,
283/81, Recueil, s. 3415, bod 9). Z toho plyne, že existence
zpochybnění platnosti aktu Společenství před vnitrostátním
soudem sama o sobě nedostačuje k tomu, aby předložení předběžné
otázky Soudnímu dvoru bylo odůvodněné. Pokud jde o soudy,
jejichž rozhodnutí lze napadnout opravným prostředkem podle
vnitrostátního práva, Soudní dvůr rozhodl, že tyto soudy mohou
zkoumat platnost aktu Společenství, a nepovažují-li důvody
neplatnosti, jichž se účastníci řízení před nimi dovolávají,
za opodstatněné, mohou tyto důvody zamítnout s konstatováním,
že akt je platný v plném rozsahu. Tímto jednáním totiž
nezpochybňují existenci aktu Společenství (výše uvedený
rozsudek Foto-Frost, bod 14). Pokud se takové soudy naproti tomu
domnívají, že jeden nebo více důvodů neplatnosti uvedených
účastníky řízení nebo popřípadě uplatněných bez návrhu
(viz v tomto smyslu rozsudek ze dne 16. června 1981, Salonia,
126/80, Recueil, s. 1563, bod 7) jsou opodstatněné, musejí
přerušit řízení a obrátit se na Soudní dvůr v řízení o
předběžné otázce směřujícím k posouzení platnosti.“
[23]
Nejvyšší správní soud konstatuje, že soud, proti jehož
rozhodnutí lze podat opravné prostředky podle vnitrostátního
práva, má daleko užší prostor pro zvážení, zda podá
předběžnou otázku k neplatnosti aktu Evropské unie, než je tomu
u zvážení, zda podá předběžnou otázku k výkladu primárních
smluv či aktů Evropské unie. Přesto obecně platí, že podání
předběžné otázky na neplatnost aktu Evropské unie není
automatickým důsledkem toho, že účastník uplatní Aprk 24/2017
námitky zpochybňujících aplikované nařízení. Postup městského
soudu, zda podat či nepodat předběžnou otázku, se totiž odvíjí
od posouzení toho, zda vůbec či do jaké míry považuje námitky
proti platnosti aplikovaného nařízení za opodstatněné (viz výše
citovaný rozsudek ve věci IATA).
[24]
V řízení o návrhu na určení lhůty k provedení procesního
úkonu není prostor pro to, aby Nejvyšší správní soud hodnotil,
zda námitky účastníků proti platnosti aktů Evropské unie jsou
opodstatněné, či nikoli. Šlo by o nepřípustný zásah do
rozhodovací činnosti městského soudu, jehož se musí Nejvyšší
správní soud v řízení o návrhu na určení lhůty k provedení
procesního úkonu vyvarovat. Věcné posouzení před Nejvyšším
správním soudem by bylo případně na pořadu dne až v případném
řízení o kasační stížnosti, pokud by jej některý z účastníků
podáním kasační stížnosti zahájil a pokud by zde uplatnil
přípustné námitky v tomto směru.
[27]
Za porušení práva na projednání věci bez zbytečných průtahů
pak Nejvyšší správní soud nepovažuje samotnou skutečnost, že
soud, vůči němuž návrh na určení lhůty k provedení
procesního úkonu směřuje, učinil v přiměřených lhůtách
všechny přípravné úkony, které musí předcházet rozhodnutí
věci, ale ve věci stále nerozhodl, jelikož rozhoduje věci
napadlé dříve. Podstatné však je, aby v tomto stavu soud
neudržoval řízení po příliš dlouhou dobu, což se posuzuje dle
kritérií zmíněných v § 174a odst. 8 zákona o soudech a
soudcích. Jde o kritéria vycházející z judikatury Evropského
soudu pro lidská práva (viz bod 48. rozsudku velkého senátu
Evropského soudu pro lidská práva ze dne 16. 9. 1996, Süßmann
proti Německu, stížnost č. 20024/92, publ. Reports 1996-IV, či
bod 43. rozsudku velkého senátu Evropského soudu pro lidská práva
ze dne 27. 6. 2000, Frydlender proti Francii, stížnost č.
30979/96, publ. Reports 2000-VII; oba rozsudky jsou dostupné z
http://hudoc.echr.coe.int).
[28]
V případě, že nelze posuzovanou délku řízení s ohledem na
popsaná kritéria nadále tolerovat, není možné návrh na určení
lhůty k provedení procesního úkonu zamítnout s odkazem na § 56
odst. 1 s. ř. s. a odůvodněním, že soud stále rozhoduje věci
napadlé dříve než tu, které se týká návrh na určení lhůty
k provedení procesního úkonu. Ochranu práva na projednání věci
bez zbytečných průtahů totiž nelze odmítnout s poukazem na to,
že práva někoho jiného jsou porušována ještě více. Zde se
pak uplatní názor Ústavního soudu, že „průtahy v řízení
nelze ospravedlnit obecně známou přetížeností soudů; je totiž
věcí státu, aby organizoval své soudnictví tak, Aprk 24/2017 -
39 pokračování aby principy soudnictví zakotvené v Listině a
Úmluvě byly respektovány a případné nedostatky v tomto směru
nemohou jít k tíži občanů, kteří od soudu právem očekávají
ochranu svých práv v přiměřené době“; viz např. nález sp.
zn. IV. ÚS 55/94, nález sp. zn. I. ÚS 663/01, nález sp. zn. III.
ÚS 685/06, nález sp. zn. IV. ÚS 391/07 a další; všechna zde
citovaná rozhodnutí Ústavního soudu jsou dostupná z
http://nalus.usoud.cz).
[29]
V nynější věci nejde o návrh, který by měl městský soud
projednat a rozhodnout přednostně dle § 56 odst. 3 s. ř. s. či §
56 odst. 1, věty za středníkem, s. ř. s. Městský soud přitom v
současnosti rozhoduje žaloby, které obdržel dříve než
navrhovatelovu žalobu. I při vědomí těchto skutečností v
návaznosti na výše citovanou judikaturu Ústavního soudu Nejvyšší
správní soud shledal, že řízení před městským soudem trvá
nepřiměřeně dlouho s ohledem na kritéria zmíněná v § 174a
odst. 8 zákona o soudech a soudcích (tj. s ohledem na složitost
věci, význam předmětu řízení pro navrhovatele, postup
účastníků nebo stran řízení a na dosavadní postup soudu).